Jenny en Amy

Jenny en Amy

zondag 17 april 2011

Ding 30 Google Books en e-books

Zowel Google Books als Google e-books bekeken, maar het kon mij niet bekoren. Wel goed om de geavanceerde zoekmogelijkheid te gebruiken, met een buitenlandse schrijver krijg je anders geen Nederlandse tekst te lezen.
Ik doe hier weinig mee, net als met de GooReader die ik voor deze opdracht geïnstalleerd heb.
Van de boeken die ik in Local Library heb toegevoegd en gelezen heb of wil gaan lezen, waren geen plaatjes beschikbaar, wel van de Engelse versie. Alleen van "De dans van de geesten" van Ton van der Lee was een plaatje beschikbaar. Ik heb al een library in LibraryThing en Dizzie.nl, dus GooReader gaat weer verwijderd worden.
En om e-books te downloaden heb je geen GooReader nodig.
Toen de film Twilight in de bioscoop draaide heeft Jenny het boek "New Moon" van Stephenie Meyer gereserveerd. Omdat ze niet zo lang wilde wachten op het boek, heeft ze het e-book gedownload en heeft ze de Engelse versie van het e-book gelezen op de pc.
Daarna heeft ze geen e-books meer gedownload, omdat ze de papieren versie toch prevaleert.

In het weekendmagazine van het NHD vorige week stond een goed artikel over e-readers en tablets, het verschil ertussen en wat handig is om mee te nemen op vakantie. De conclusie van Peter Lodewijks en Mirjam van Twisk was:
E-readers en tablets laten zich, net als appels en peren, eigenlijk niet vergelijken. De e-reader is louter en alleen gemaakt om boeken op te lezen, terwijl dat voor de tablets slechts één van de functies is.
Daarom is het handig je van te voren af te vragen wat je precies verwacht van het apparaat.
Wil je absoluut in het zonnetje zitten lezen, dan is de keuze helder: neem een e-reader.
Ben je echter niet zo'n zonaanbidder, vind je het niet erg om wat meer rechtop te lezen en gaat het leesgenot boven alles, dan is een tablet je-van-het. Helaas is het apparaat waarmee je in alle omstandigheden zonder ongemak elektronische boeken kunt lezen nog niet uitgevonden.

Een tablet en een e-reader:

De Apple iPad:











De e-reader Sony Reader touch:









Mijn conclusie: Doe mij een tablet met daarnaast een goed boek in het zonnetje voor bij het zwembad, alhoewel ik bij een zwembad niet aan lezen toekom, maar dit terzijde.

Bron NHD Vij Exclusief 07-04-2011.

1 opmerking:

  1. We zitten nu nog in een overgangsfase waarin het downloaden en lezen van e-books een omslachtige ervaring is. Ik durf te wedden dat het gemak steeds groter wordt en e-books net zoals muziek via Spotify-achtige diensten uit de lucht geplukt kunnen worden. Nieuwe generaties groeien op met het beeldscherm als primair leesapparaat. Dat e-book gaat het echt wel op grote schaal worden, maar ik betwijfel of het het papieren boek zal verdringen. Maar de bibliotheek zal een antwoord moeten vinden hoe zij deze ontwikkeling kan benutten.

    BeantwoordenVerwijderen