Jenny en Amy

Jenny en Amy

zondag 3 april 2011

Ding 28 Crowdsourcing en crowdfunding

Het Country clean up project "Lets do it 2008" in Estonia vind ik een heel mooi voorbeeld van crowdsourcing. Met een heel mooi resultaat, waarbij meer dan 50.000 mensen hielpen om in 1 dag het zwerfvuil in het land op te ruimen.
Zonder crowdsourcing had het de regering 3 jaar en € 22.500.000,- gekost om dit te kunnen bewerkstelligen.

De site "Verbeter de buurt" heb ik bekeken, maar deze site mag nog echt wel gepromoot of gecrowdsourced worden. De Gemeente Opmeer doet mee, maar er staat nog geen enkel idee of probleem genoteerd bij deze Gemeente. Daarom ben ik bij Heerhugowaard gaan kijken, staat er bij probleem "door rood licht rijden" bij de Zuidtangent "probleem opgelost". Mag ik hieruit concluderen dat er nu niemand daar meer door rood licht rijdt?
Deze site houd ik er wel in om problemen en ideeën op te zetten opdat er een buurt verbeterd kan worden.

De opdracht ter ontspanning om GWAP te gaan doen (met matchin) of tags te gaan zoeken voor Google Image Labeler was niet echt ontspannend, ook omdat ik meteen aan het denken ben wat de bibliotheek hier mee kan.Ik heb foto's beoordeeld met matchin en ik heb tags toegekend aan afbeeldingen bij Google Image Labeler en het is mooi dat dit tot doel heeft om de vindbaarheid te vergroten. En dat is voor de bibliotheek ook een goed streven, de vindbaarheid vergroten.
Ook is het voor de bibliotheek een goed streven om ook aan crowdsourcing en crowdfunding te doen, bv. met een denktank / ideeënbus op de site om zo te bewerkstelligen dat het publiek meer betrokken is bij wat er speelt in de bibliotheek. Er is al een biebpanel dat onderin verscholen staat op de website van bibliotheek Kennemerwaard, maar daarin staat nergens dat je kunt aanmelden voor dit panel. Crowdsourcing hierbij zou dus niet verkeerd zijn.

1 opmerking:

  1. Goede suggesties. Zeker in een tijd van bezuinigingen zou er wellicht een mogelijkheid zijn om mensen warme te laten lopen voor een bijdrage (deelname/geld) in jullie bibliotheek. Zo zijn we bezig met het uitdenken van een ideationplatform. Daarmee kun je je bezoekers bijvoorbeeld suggesties laten geven voor auteurs die een lezing komen geven. Anderen kunnen daar op stemmen, of een aandeel nemen. Meeste stemmen gelden en voor de bibliotheek weet je dat er zeker mensen zullen komen opdagen.

    BeantwoordenVerwijderen