Jenny en Amy

Jenny en Amy

zondag 30 januari 2011

Ding 24 Mediawijsheid

Hoe mediawijs ben ik? Hoe mediawijs is niet gemakkelijk aan te geven.
Dat bewijst zich alleen in de praktijk volgens mij.
Ik vind het vooral als ouder belangrijk om mediawijs te zijn.
Toen Jenny nog op de basisschool zat, zaten een aantal klasgenoten te chatten op Habbo Hotel.
Dus Jenny had zich ook lid gemaakt, maar toen ik een keer met haar mee keek en er op dat moment hele rare opmerkingen kwamen van een wildvreemde chatter, hebben we Habbo Hotel verwijderd.
En snapte ze ook dat ik niet meer wilde dat ze met iemand die ze niet kende ging chatten.
Nu zit ze op twitter, op facebook, ze msn't en heeft een paar honderd vrienden op hyves en ze zegt dat ze ze allemaal kent, dat geloof ik wel. Ze is nu zelf al aardig mediawijs.
Amy van bijna 5 jaar wil ik ook (spelenderwijs) mediawijs begeleiden met games, het internet, de sociale media, het filteren van informatie en alles wat bij media komt kijken.

Jenny zit nu op het VWO en bijna alle informatie tussen ouders en school verloopt nu via het internet.
Op het werk verloopt ook bijna alle informatie via internet en zo gaat dat waarschijnlijk bijna overal.
En daar kunnen we als bibliotheek niet omheen.
Als bibliotheek horen we de klant ook zoveel mogelijk op allerlei manieren via het internet te informeren en ook de klant op allerlei manieren te informeren over het internet, om ze ook mediawijsheid te kunnen bieden.

Als ik denk aan een activiteit die in onze bibliotheek georganiseerd kan worden tijdens de komende week van de Mediawijsheid is het aandacht besteden aan de digibeet, die toch ook regelmatig de bibliotheek bezoekt.
En soms gaat deze digibeet internetten in de bibliotheek, omdat ze door instanties dringend verzocht worden om zich via het internet in te schrijven. Maar dan blijken deze mensen geen e-mail adres te hebben, waardoor ze zich niet kunnen inschrijven. Het zou mooi zijn als deze mensen geïnformeerd kunnen worden over e-mail en internet, waardoor ze toch een klein beetje mediawijs worden.

5 opmerkingen:

  1. Heb je ook een beeld van hoe je dat handen en voeten kunt geven? Zou jij het in je dagelijkse werk kunnen toepassen? Ga je bijeenkomsten organiseren, of kunnen mensen altijd bij jullie terecht? Daar ligt denk ik wel een uitdaging. We vinden het in bibliotheekland allemaal erg belangrijk dat we mensen ondersteunen, maar hoe dat in de praktijk te brengen is een ander verhaal.

    Ik begreep bijvoorbeeld uit een Twitterbericht dat de bijeenkomsten over gamen in jullie bibliotheek niet doorgingen. En dan ben ik zo benieuwd naar de reden van de geringe belangstelling. Want we weten allemaal dat de kennis bij ouders over gamen heel laag is. Wil men niet meer weten, heeft men geen behoefte aan meer informatie of ziet men de bibliotheek niet als logische plek om dat te leren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toevallig hadden we het er vanochtend over hoe je bv. bejaarden mediawijs kunt maken, door samen te werken met scholen en door leerlingen (tieners die al aardig mediawijs zijn) in de verzorgingstehuizen de bejaarden op weg laat helpen op het internet.
    Hier leren zowel bejaarden als de tieners van en hoeven de bejaarden niet de moeite te nemen om naar de bibliotheek te komen door het donker, door de regen, met gladheid etc.
    Het is vooralsnog niet mogelijk voor mij om deze bijeenkomsten zelf te organiseren, omdat dit niet inpasbaar is in mijn werkzaamheden in de front-office en in de back-office voor Mediabeheer.
    Denk dat het zeg maar ook niet echt mijn ding is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Absoluut een goed idee. In het kader van de maatschappelijke stages gebeurt dat al. Kijk maar.

    Persoonlijk ben ik van mening dat en front-office medewerker het eerste contact heeft met de klanten en dat zij een belangrijke vraagbaak zouden moeten zijn voor klanten met vragen over internet, zoeken, web 2.0 etc... Daar is natuurlijk wel iets voor nodig om dat te realiseren. Maar ik denk dat het belangrijk is dat de bibliotheek benaderbaar is voor dit soort zaken en dat alle medewerkers op de hoogte moeten zijn van ontwikkelingen die mensen helpen hun weg op het internet te kunnen vinden. Actief of passief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ben ik met je eens en dat is weer wel mijn ding, om een belangrijke vraagbaak te kunnen zijn voor de klanten om hen te helpen met het kunnen vinden van hun weg op het internet.
    En ook om antwoord te geven op vragen van klanten over internet, zoeken, web 2.0 etc.
    Als dat mag, want ik ben wel een 23dinger maar geen MIA.
    Maar met mijn gbv. kan ik een klant al aardig op weg helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. GBV is het allerbelangrijkste! Intuïtie en gewoon blijven nadenken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen